Europarundt.no

Europa rundt på 14 dager!

På Interrail med Sara Høydahl

Agnete Husebye aka Agnetesh står bak en av landets største YouTube-kanaler. Våren 2019 var hun på togferie sammen med Sara Høydahl.

Elektriske sparkesykler i Paris!

Heihei, folka!

Nytt land, nye muligheter. Vi kom oss trygt av gåre fra Barcelona til Paris på et par timer, og så var det bare å se hva denne byen hadde å tilby oss de neste to dagene. Det første vi gjorde etter vi ankom hostellet var å dra ned til sentrum for å finne oss et sted å spise middag. Vi endte opp med noe så safe som Pizza Hut, men det var sykt smud (så vi hadde ikke dårlig samvittighet). Vi la også merke til at det var masse elektriske sparkesykler over alt i hele byen, så det var noe vi begge hadde lyst til å finne ut mer av. Så dagen etter tok vi t-banen ned til Triumf-buen og fant oss hver vår elektriske sparkesykkel. Jeg hadde tidligere den dagen lest en sak om det på norsk elbilforening, så der fikk jeg tips til hvilket firma det lønte seg å leie fra. Vi tok derfor sparkesykler som tilhørte ”Lime”, og lastet ned en app for å få de i gang. DET VAR SYKT GØY! Vi var begge helt i ekstase over å cruise rundt i gatene på hver vår sparkesykkel, så vi endte opp med å bruke over en time for å komme oss fra Triumf-buen og ned til Eiffeltårnet (som vanligvis ville tatt maks 20 minutter gående). Vi kjørte tusenvis av omveier og glemte helt å se på kartet, men det gjorde absolutt ingen ting, siden det var så gøy.

Da vi kom ned til Eiffeltårnet måtte vi selvfølgelig ha ei litta photoshoot, og så gikk vi litt videre for å finne oss noe frokost. Klokka var da 13.30, og vi hadde helt glemt å spise siden vi hadde det så gøy på disse sparkesyklene. Men vi fikk heldigvis i oss noe mat, og så leide vi to nye sparkesykler og cruiset videre til Louvre og Notre Dame før vi avsluttet ved Forum des Halles (et kjøpesenter).

Vi spiste så en passe god crêpe og gikk inn på senteret for å shoppe litt. Men her snudde lykken vår (min) seg et par hakk. For når vi var inne på en av butikkene der så ble jeg frastjålet mobilen min… Vi var der i ca 10 min, og på den tiden så har da noen klart å nappe den ut av lomma mi uten at jeg har merket noen ting. Vi ransaket butikken, prøvde å ringe den og prøvde også å sjekke om vi kunne finne den på ”find my phone”, men den var avskrudd og sporløst forsvunnet. Det var sykt kjipt, men både de i butikken og informasjonsdisken på senteret sa at dette er noe som skjer ganske ofte her. Så det er ikke så mye man kan få gjort med noe sånt annet enn å anmelde det og rapportere det inn til reiseforsikringen sin (som jeg gjorde begge deler). Så nå har jeg ikke telefon på nesten av turen, men heldigvis har jeg både PC, kamera og kan logge meg på sosiale medier via Sara sin telefon, så da går det egentlig ganske greit.

Amsterdam er neste stopp, og da får vi faktisk besøk av en videojournalist som heter Marius som skal filme oss til en serie som heter ”Influenserne” hvor Sara er med i. Det blir spennende!