Europarundt.no

På Interrail med Agnetesh

Togferie med Agnetesh

Sara Høydahl står bak en av landets største YouTube-kanaler. Våren 2019 var hun på Interrail sammen med Agnete «Agnetesh» Husebye.

Coffeeshop & red light district

Heyoo mennesker!

I skrivende stund sitter vi på toget på vei til København, etter 2 kjempefine dager i Amsterdam! Agnete har jo vært der opptil flere ganger før, så hun fungerte som reiseleder, til tross for at hun ble frastjålet telefonen sin i Paris… Før vi kom frem var jeg så utrolig spent på hva jeg hadde i vente, ettersom Amsterdam er jo kjent for en litt annerledes kultur og livsstil enn hva jeg er vant med. Vi ankommer Amsterdam ganske tidlig på dagen, litt før 12 på formiddagen, og allerede på perrongen begynner arbeidsdagen. Jeg skal nemlig være med i en serie på Dplay til våren som heter “Influenserne”, hvor en videojournalist skal følge meg og livet mitt, og dokumentere både opp- og nedturer. Så da vi kom frem på togstasjonen i Amsterdam så ventet Marius (videojournalisten) på oss på perrongen, og ble videre med oss til hostellet slik at vi endelig kunne sjekke inn. Hele denne dagen gikk egentlig til at vi filmet litt forskjellige sekvenser med Marius, hvor en av de handlet om “rebelsk ungdomstid”, så vi besøkte en av de velkjente “coffee shops”, som var en opplevelse i seg selv. Etter den raske turen inn i Coffee “Shoppen”, hvor Agnete kjøpte seg en kaffe, satte vi oss på en benk for å snakke om hva vi hadde opplevd og hvilket forhold vi hadde til dette fra før av. Du kan tro vi lo oss forderva da vi reiste oss opp og så at vi BEGGE hadde satt oss rett i fugle – avføring, og dermed dro vi direkte til hostellet for å skifte, haha!

Den påfølgende dagen hadde vi bestemt oss for at vi ønsket å utforske byen enda litt til, så vi møter Marius klokken 12 på et marked med masse bruktklær, som vi har lett så mye etter på turen! Det var så utrolig gøy å se alle de faktisk autentiske 80-tallsklærne der, deriblant grilldresser og slalåmbriller, hahaha. Denne dagen skulle vi også filme en sekvens som handlet om vennskapet mellom meg og Agnete, hva vi har lært av hverandre på turen, om det har vært noen uenigheter og lignende. Det eneste jeg kommer frem til er diskusjonen vi hadde, som omhandlet om det heter tannpasta eller tannkrem. Jeg er definitivt team tannkrem, men der er man forskjellige, hehe. Vi måtte selvfølgelig også ta bilder til Instagram, spesielt når det er så utrolig mye fin arkitektur der!

Videre satte vi oss på en restaurant og koste oss i solen, før vi fikk gjort litt shopping i handlegata. Fikk forøvrig kjøpt meg en sykt digg bukse på Bershka – meget fornøyd med det. Senere på dagen dro vi til hostellet for at jeg skulle filme en video, også skulle vi få unnagjort litt jobb før vi skulle møte en kompis av Agnete etterpå. Jeg og Agnete avsluttet kvelden med å gå veldig raskt gjennom Red Light District også, kun for å ha sett det, og for å sette ting litt i perspektiv, ettersom det er en virkelighet som er helt separat og helt fjern fra vår egen. Det var veldig spesielt, og det er jo en stor diskusjon rundt dette, men jeg man er likevel en erfaring rikere! Vi stod opp “bright and early” den påfølgende dagen, og vendte snuta mot togstasjonen, for nå var det tid for å komme seg til København!

I neste innlegg tenkte jeg å dele noen av  høydepunktene fra turen, gled dere til det!