Europarundt.no

Reisebeskrivelser

Våre lesere har vært ute på Interrail. Nedenfor har vi samlet alle tipsene deres.

Interrail 2019 med Eir & Vidar

Hei! Mitt navn er Eir, og jeg har reist rundt omkring i Europa sammen med min samboer i tre uker. Vi hadde lenge ønsket å få oppleve Sveits og Italia sammen, før vi bestemte oss for at interrail var måten vi ville reise på. For å få muligheten til å reise langt og oppleve mest mulig, bestilte vi interrail Global Pass med 10 reisedager. Tre uker lang ble turen vår og vi fikk en helt fantastisk tur med minner for livet! Reisen startet i København hvor vi tittet i butikker, var innom Christiania og drakk vin på Dronning Louise’s bro til langt på natt.

Så satte vi kursen videre mot Sveits. Vi tok tog til Hamburg, videre til Basel og deretter til Interlaken og Grindelwald. Grindelwald er en liten landsby i kantonen Bern i Sveits. Det gikk små tog fra Interlaken opp til Grindelwald. Vi fikk se små koselige tettsteder på veien og oppleve en bratt stigning før ankomst.  Samboeren min hadde funnet denne skjulte perlen på nettet, i og med at han ønsket å finne en perfekt plass å fri til meg. Det ble frieri og selvfølgelig et JA, oppe ved en gammel fjellstøl ca. 40 min gange fra sentrum. Så romantisk! Siden Sveits er et dyrt land å feriere i, valgte vi å telte på en koselig campingplass for å spare pengene.

Turen gikk deretter videre til Sør-Italia og til Marina di Andrano. Det gikk hurtigtog fra Milano til Bari, og veldig fine tog videre derfra til Salento og Andrano. Togforbindelsene var overraskende gode og oversiktlige til å være så langt sør i Italia. Vi ønsket å leie en leilighet via Airbnb ved kysten og helst en plass med minst mulig turister. Det rimeligste og mest spesielle fant vi i Marina di Andrano. Her ligger også Grotta Verde, som er en nydelig grotte nede ved sjøen hvor det går an å bade og utforske det klare vannet. Vi var her i seks dager og ble kjent med så mange snille og gjestfrie mennesker som tok oss med på konsert, turer til stranden og hjem til seg selv for å servere oss ekte italiensk middag og hjemmelaget vin. Disse menneskene var ikke vanskelige å komme i kontakt med i det hele tatt! De oppsøkte oss og ønsket å bli bedre kjent. Vi fikk oppleve Sør-Italia på en måte vi aldri kommer til å glemme.

Etter fem dager i Andrano, bestemte vi oss for å dra videre til Frankrike. Men før dette, ville vi se byen Lecce, i området Salento før vi tok togturen videre. Dette var en nydelig by med så masse god mat og blide mennesker!

Vi var heldige og la opp en god reiserute fra Lecce til Turckeim i Frankrike. Vi fant denne lille landsbyen og hotellet bare dager før vi bestemte oss for å dra dit. Fra Lecce tok vi toget til Milano, og deretter fra Milano til Basel og til slutt fra Basel til Colmar i Frankrike og Turckheim. Togturen gikk strålende, og utsikten fra vinduet var så fin, med varierende natur og kulturer. Vi fant det nydelige og rimelige hotellet Hotel des Deux Clefs  i Turckheim på Booking.com, og var så fornøyde med dette. For en eventyrlig plass å være! Små søte butikker, bakeri og vinutsalg var det første vi så da vi kom inn murporten til Turckheim. Ord kan ikke beskrive hvor glade vi var for at vi fant denne fine, rolige plassen. Vi spiste middag på en kjempefin restaurant 2 min fra hotellet. Her serverte de nydelig lokal hvit, rød og rosé-vin. Vi kjøpte også kjempebillig vin fra den lokale vin-forhandleren i Turckheim som vi kunne ha på hotellet og med oss hjem til Norge.

Etter en natt på det superfine hotellet i lille Turckeim, leide vi sykler på hotellet og dro inn til byen Colmar. Det tok ca. 30 min å sykle, og vi syklet gjennom store vinåkre og koselige tettsted på veien.

For en kulturhistorisk og fargerik by Colmar er, med mange fine butikker, loppemarked, bakerier, sjokoladeutsalg og en mulighet til å få se Petite Venise. Dette er miniatyr-versjonen av Venezia. Her spiste vi pizza og drakk øl ved elven.

Vi likte oss så godt i Colmar og Turckheim, at vi måtte bli en ekstra dag før vi satt snuten mot Norge igjen, med pitstop i Strasbourg og Amsterdam. Turen tilbake tok ca. litt over et døgn sammenlagt, og vi fikk sove masse på de stille og behagelige togene.

Vi har hatt en helt fantastisk tur og har fått oppleve så mange ulike naturlandskap, kulturer og mennesker. Dette er noe vi aldri kommer til å glemme. Å reise med interrail var virkelig den beste måten vi kunne reist på, i og med at vi ønsket å kunne være spontane og utforske små avsidesliggende plasser. Med tog kommer man seg akkurat der en vil, og med 10 reisedøgn får en perfekt med tid til å komme seg dit en vil og man sparer så mye penger som man da kan bruke på mat, aktiviteter og shopping. Reisemålene vi har hatt kan anbefales til folk i alle aldre, spesielt Colmar i Frankrike! For en tur. Tusen takk europarundt.no for denne unike muligheten! Vi snakkes igjen.

Noen reisetips;

– Airbnb og Booking.com

Bruk Airbnb og Booking.com for alt det er verdt! Vi brukte dette når vi skulle planlegge turen videre. Grindelwald var den eneste plassen vi hadde planlagt å dra til på forhånd. De andre plassene ble bestemt av overnattingstedene vi fant- Veldig herlig og rimelig! Bruk Google for å søke opp hvordan stedet ser ut rundt leiligheten/hotellet.

-Google Maps og Google Translate

Bruk Google Maps og Google translate –app. Når man skal finne ut hvor togstasjoner og spisesteder ligger iforhold til overnattingsted er Google Maps gull og ha! Vi brukte også Google Maps når vi tok tog hvor vi ikke hørte hva som ble sagt på høyttalerne (spesielt i lenger sør i Italia) for å vite når vi skulle av. Google translate er gull når man skal snakke med italienere!

-Presenning

Ta med presenning hvis du har telt! Det er alltid lurt å med en presenning om teltet ikke er helt vanntett. Velg hvit presenning, slik at teltet ikke blir så varmt i sola.

Talkumpulver og sandaler!

Ta talkumpulver i skoene så de ikke blir så fuktige når man går langt. Bruk sandaler når du kan slik at skoene får en pause.

Pakk i små ryggsekker og ikke ta med mye klær.

Når man skal gå langt og leve enkelt trenger du ikke mye klær og en stor ryggsekk. Man kan klare seg med en 30-40-50 liters ryggsekk og få plagg på tre uker.

-Powerbank!

Vår livredder. Billig og bra på Clas Ohlson.

-Vær raus, si ja til det meste og ikke planlegg for mye

Vi har fått så mye igjen av å være åpne og godtroende. De fleste man møter på tur er som regel snille og ønsker å hjelpe til om det er noe. Spør folk om du lurer på noe, og ikke vær redd for å ta initiativ til å møte nye mennesker. Å ikke planlegge så mye gjør at man er friere til å gå for magefølelsen når det kommer til valg av nye plasser, aktiviteter og overnatting. Ofte finner man de beste og mest spesielle plassene om man bare leter litt og tar ting som det kommer.