Europarundt.no

Reisebeskrivelser

Våre lesere har vært ute på Interrail. Nedenfor har vi samlet alle tipsene deres.

Cathrine De Geers togferie med Interrail

Helt ut av det blå en kveld i romjulen 2018 kommer idéen om å reise på interrail sommeren 2019.

Familien De Geer består av pappa Henrik, mamma Cathrine og de 3 barna Emma 9 år, Carl 6 år og Eric 4 år.

Henrik er fra Linköping i Sverige, som er 40 mil unna Kongsvinger der vi bor, så ungene er vant til å sitte lenge i bil eller på tog. Vi har også reist mye med fly, så det føltes veldig spennende å legge en reiserute med tog rundt om i Europa.

Prosessen med å legge en reiserute startet allerede på nyåret. Vi fant fort ut til hvilket steder vi hadde lyst å besøke. Vi tok utgangspunkt i Paris, Frankrike og Alicante, Spania. Vi visste også at vi ønsket oss den franske og den italienske rivieraen. Så da var det bare å legge opp ruta slik at vi kom til de stedene.

Jeg kommer til å skrive ned alle togstasjoner som vi har vært innom på vei til hvert sted, så får dere en innsikt i hvor mange togbytter vi faktisk har gjort på vår interrailtur på en måned.

Kongsvinger – Karlstad – Katrineholm – Linköping – Malmö – København

Starten gikk i hjembyen vår Kongsvinger, Norge, fredag 21.juni kl.15:14. Allerede første kvelden ankom vi København, Danhostel sent. Vanskelig å finne bra boende i København for noen timers søvn til en relativt grei pris, så her kunne vi heller valgt å stoppe i Malmø, sove der sentralt med kort vei til stasjonen, da dette stedet lå utenfor sentrum.

København – Fredericia – Hamburg – Frankfurt

Fra København, så gikk turen vår videre ned til Frankfurt i Tyskland. Her sjekket vi inn på et veldig hyggelig hotell som heter Ramada Hotel. God kontinental frokost, og god standard på rommene. Her fikk vi to hotellrom med dør i mellom, slik at vi «bodde sammen» allikevel. Dette hotellet lå ca 500 meter fra stasjonen. Vi hadde en hel dag i Frankfurt, så da ville vi få mest ut av den. Vi leide bysykler, noe som var veldig enkelt. Vi lastet ned appen, DB – Call a bike, så kunne vi ha de samme syklene gjennom hele dagen. Helt genialt, for med sykkel kom vi oss raskt rundt i byen og fikk sett masse. Høydepunktet for barna denne dagen var, Zoo Frankfurt. Her tok de kun tyske visa-kort ved betaling, og det var ganske vanlig tydeligvis på de ulike turistattraksjonene rundt om i byen, så da var det bare å finne en minibank. Vi fikk noen fine timer på Zoo før vi begynte å bli sultne og var klare for mat. Vi syklet tilbake til hotellet, og på andre siden av veien lå en fantastisk pizzarestaurant. Kult og fresht sted med vanvittig god pizza. Rask og god service hos Pizzeria Montana.

Frankfurt – Offenburg – Strasbourg – Paris Gare De l´Est

Etter et par fine dager i Frankfurt gikk turen videre til vår favoritt by Paris. Denne byen har fått en spesiell plass i hjertet vårt så dette var et så kalt «must» på turen nedover i Europa. Vi hadde funnet et Budget Hotel i en forstad utenfor Paris som heter Ibis. Det var helt ok. Vi tenkte når vi booket dette hotellet, at her skal vi bare dusje og sove. Når vi nå ser tilbake på turen vår, så skulle vi heller booket en leilighet inne i Paris gjennom Airbnb. Vi hadde 4 dager å fylle i «kjærlighetens by». Første dagen vår i Paris valgte vi å være turister. Carl sitt største ønske var å se Eiffeltårnet, vi spiste baguette i parken, spiste på restaurant på Champs-Élysées, vi besøkte Sacré-Coeur og spiste crêpes. Fantastisk første dag i Paris. For vår del som har nokså små barn, så var Eurodisney «nesten et must». Vi booket billetter online dagen føre, da man sparer ganske mye penger på å gjøre dette, samt at vi lastet ned appen, Disneyland Paris. Vi kjøpte ikke Fast track billetter, men dette bør man vurdere sterkt om man har barn som liker å kjøre karuseller. Parken åpner klokken 10:00 og stenger 23:00. Utnytt dagen.

Paris har et fantastisk kollektivtrafikk nettverk, så det vi gjorde var å kjøpe ukeskort for hele familien. Dette gjør man på de ulike togstasjonene. Fotobokser finnes det mange av, og skranker med behjelpelig personell finnes det også. Har man tenkt å «farte» mye rundt, så anbefaler vi dette. Man

kan selvfølgelig kjøpe enkeltbilletter også, men om man skal være der over en lengre periode, så lønner dette seg økonomisk.

Vi har vært i Paris flere ganger, og spist på mange gode restauranter, men det er en restaurant vi alltid går tilbake til, og det er Sant´Antonio i Marais kvarterene. Ta metro til Hotél de Ville, og derfra er det bare noen hundre meter til restauranten.

Ta også metroen ut til «den nye Triumfbuen» ute i La Défense. Dette er et forretningsområde, men med en herlig atmosfære, og man kan sitte i en stor trapp under buen.

Paris – Perpignan – bil til Andorra, Pas De La Cas

Når vi satt og planla turen vår så brukte vi lang tid på å finne ut hvor vi ville videre etter Paris. Det eneste vi visste var at vi skulle nedover til Spania, men vi ville ha et stopp til før vi var der. Vi var innom mange ulike byer både sør i Frankrike og nord i Spania, men til slutt havnet vi altså i Andorra. Vi tok hurtigtog fra Paris til Perpignan. Her var vi nødt om å bestille setereservasjoner. Vi anbefaler virkelig å gjøre det på de lengre turene. Når vi kom til Perpignan leide vi bil gjennom Hertz, og kjørte til en liten fjellby i Andorra som heter Pas de la Cas. Den ligger helt på grensen til Frankrike.

Turen fra Perpignan til Andorra var fantastisk. Svingete vei gjennom fantastiske Pyrénéene. Mektige fjell på hver side på de små og trange veiene oppover.

Her bodde vi på et leilighetshotell, Pierre & Vacances – Princesa, som har ski in – ski out om vinteren, så beliggenheten var perfekt. I den fjellbyen vi bodde i snakket veldig få engelsk, og heller ikke så mye fransk eller spansk, så det var litt utfordrende å gjøre seg forstått når vi skulle handle. Her fikk vi vandret opp på små «bergstopper» og duppet føttene i fjellvann. Et annet klima enn i Paris og det som ventet oss i Spania.

Vi hadde en dag hvor vi kjørte ned til hovedstaden, Andorra La Velle. På veien dit, så stoppet vi på et utkikkssted. En plattform som var bygd rett ut fra fjellet Roc Del Quer, og for ei med høydeskrekk, så var det en utfordring. Andorra er magisk på sommeren, og sikkert enda mer magisk på vinteren.

Fra Andorra gikk turen tilbake til Perpignan og ned til Torrevieja.

I Andorra så er det dyrt å ringe tekste og bruke mobildata, for de inngår ikke i EU/EØS, så skru av dataroamingen.

Perpignan – Cerbére – Portbou – Barcelona – Alicante – Torrevieja

Fra jeg var liten så har familien min og jeg feriert hver sommer i Torrevieja i Spania. En uke i et velkjent område sammen med familie føltes ut som en ferie i ferien. Vi har reist rundt med store sekker, så det føltes deilig å kunne pakke ut klær og ting. Ikke minst få vasket gjennom alle klærne en gang også.

I forhold til det å kjøre tog i Spania, så er det veldig fint. Fine og freshe tog, men «problemet» i Spania er at du ikke kan booke setereservasjoner online når man har interrailbillett. Man må møte fysisk opp på en togstasjon å kjøpe setereservasjonene, og satse på at det er plass til deg på toget. Dette var både skummelt, og spennende på samme gang.

I Torrevieja fikk vi en herlig avkobling med sol, bad og avslapping. En herlig uke akkurat i midten av reisen.

Alicante – Barcelona – Portbou – Cerbére – Montpellier

På vår vei mot Nice, så stoppet vi en natt i Montpellier. Det var rett og slett umulig å ta seg fra Alicante til Nice på en dag, med tanke på timer i døgnet og togtider. Uansett så fikk vi en herlig leilighet ganske så sentralt i Montpellier. Igjen så sitter vi igjen med det at leilighet er best når man reiser med kids.

Montpellier – Gare D´Avignon-Centre – Marseille – Nice

I Nice hadde vi bestilt et familievennlig hotell med lik standard som i Paris, men halv to samme dag som vi skulle ankomme ombestemte vi oss og avbestilte det og satset på en leilighet vi fikk leie gjennom Airbnb. Dette var første gangen vi prøvde ut dette.

Togturen mellom Marseille og Nice var vår første prøvelse i forhold til varme og mat. Det var ingen AC på toget, toget var overfylt og ingen åpne toaletter. Det gikk heller ikke å bestille plassbilletter på dette toget, så her var det første man til mølla.

I Nice fikk vi bo i en nyoppusset og fresh leilighet med alle fasiliteter vi trengte. Vi bodde 500 meter fra stranden og den kjente «promenadewalken» i Nice. Stranden i Nice var av steiner, så det var en ny opplevelse for ungene, men dagen etter tok vi en av de små regionaletogene til Juan Les Pins. Her var det deilig sandstrand. I Juan Les Pins er det stort sett «betal-strender», så «gratis-stranden» ble for fyllt opp. Når vi hadde fått nok sol og bad, satte vi oss igjen på toget og reiste til Monaco. En togtur på rundt 50 minutter. Hva skal man si om Monaco? Det er et overveldende sted med store yachter, dyre biler og flotte mennesker. Vi promenerte ned til stranden, tok oss et kveldsbad og spiste kveldsmaten her før vi reiste tilbake igjen til Nice, og hadde vår siste kveld i leiligheten vi brå bestemte oss for å leie.

Nice – Ventimiglia – Genova

Etter noen herlige dager på den franske rivieraen, så ventet nå den italienske. Etter en herlig langhelg i Roma og Siena i begynnelsen av juni, så gledet jeg meg helt enormt til å komme tilbake til Italia, og ikke minst sammen med familien. Vi brukte lang tid på å finne ut hvor i Italia turen skulle gå denne gangen. Vi har nok vært innom alle byene langs nordkysten og Venezia. Vi hadde til og med bestilt hotell i fire netter i en by et par mil utenfor Genova til vi til slutt faktisk havnet der. Vi fant en leilighet sentralt i byen. En toppleilighet med 2 soverom, 2 bad, stort kjøkken, stor stue og ikke minst en fantastisk liten takterasse tilhørende leiligheten. Denne var også gjennom Airbnb. Vi visste ikke spesielt mye om Genova og hva vi kunne finne på sammen med 3 barn.

Første dagen vår var preget av mye regn, men som de nordboere vi er, så har aldri litt regn stoppet oss. Vi tok beina fatt og trasket rundt i små trange gater med små butikker og en café med deilig kaffe på hvert hjørne. Vi var også innom et film-museum som plutselig dukket opp og som vekket barnas interesse. Før vi kom oss ned til havna og fant et akvarium som Carl (mellomste) hadde sett på et kart. Vi kan absolutt anbefale dette akvariumet med barn. Masse å se og ikke minst fantes det et «basseng» der de besøkende kunne få ta på fiskene.

Fordelen med å leie en leilighet er at man kan handle inn mat slik at man sparer inn penger på både frokost, lunsj og middag. Vi elsket de kveldene hvor vi satt på takterrassen og spiste middagene våre. I første etasje i huset vi bodde var det en herlig pizza restaurant som het La Piazzetta delpisacane som vi også benyttet oss av.

Siden vi hadde et par ekstra reisedager å bruke på interrailbillettene, så bestemte vi oss for å sette oss på toget ned til Cinque Terre. Vi gledet oss stort til å se de små byene med de fargerike husene helt ned mot havet. Cinque Terre består av Riomaggiore, Manarola, Monterosso, Corniglia og Vernazza. Vi valgte å besøke de 2 ende byene Riomaggiore og til slutt Monterosso hvor vi la oss på stranden i noen timer.

For å gjøre mest mulig ut av Italia-besøket, så bestemte vi oss for å besøke både Pisa og Firenze på en dag. Det er noen timer med tog frem og tilbake og mellom byene, men det var en utrolig kul dag. Vi spiste en god lunsj i Firenze ved Basilicia Di Santa Maria Novella. Før vi besøkte de typiske turiststedene som Duomo Santa Maria Del Fiore og Ponte Vecchio. Vi hadde ganske tidspress i Pisa for å rekke toget hjem, så det var bare å ta beina fatt for å se «The leaning Tower of Pisa». Kveldsmaten/middag ble spist på toget «hjem» til Genova. Vi fikk ut maksimalt av denne dagen, og dagen etter satte vi oss på toget mot Milano.

Genova – Tortona – Milano med nattog til Wien

Når vi kom til Milano så hadde vi 5 timer å slå ihjel litt tid, før vi skulle ta nattoget til Wien. Litt turister rakk vi å være. Vi fikk sett Duomo Di Milano – Cathedral og gått igjennom verdens eldste kjøpsentrum, Galleria Vittori Emanuele II fra 1861. Vi fikk handlet italiensk kaffe hos Bialetti, drukket deilig kaffe hos en av de største Starbucksene jeg har sett, Starbucks Reserve og spist god middag før vi reiste tilbake til togstasjonen. Nå skulle vi gjøre en av de strekningene ungene hadde gledet seg mest til. Nettopp kjøre nattog. Det er 6 sengeplasser i disse lugarene, så vi bestilte alle 6 slik at vi ikke risikerte å få en totalt ukjent inn til oss. Det var selvfølgelig veldig morsomt å ha gjort dette, og fordelen er at man kommer veldig langt med å kombinere nattog og tog på dagtid, men med tanke på kvalitet av søvn og prisen, så bor vi heller på hotell neste gang. Vi fikk servert frokost på lugaren, rundstykker, smør og syltetøy og kaffe til mor og far. Når vi kom frem til Wien, så gikk turen rett videre til München, før vi satte kursen mot Hamburg.

Wien – München – Hamburg

Vi var på reisende fot i 27 timer før vi landet med hodet på puta i Hamburg. Her bodde vi på Hotell Meininger en liten bit utenfor sentrum. Fresht bad, gode senger og en god frokost var alt vi var ute etter og de kravene ble tilfredsstilt.

Hamburg – Flensburg – Fredericia – København – Malmø

Dagen etter var målet Malmø. For første gang på 30 dager, så missa vi første toget for dagen i Hamburg. Det dro fra stasjonen akkurat i det vi kom dit. Men med god karma og litt flaks, så gikk det et tog en time senere. Vi var avhengige av at dette ikke var forsinket, slik at vi rakk toget mellom Flensburg og Fredericia. God karma hadde vi. Rakk det med god margin, men det viste seg at dette toget var overfylt. Så folk satt og sto i alt som var av ganger i alle vogner. Vi var heldige, for vi hadde bestilt setereservasjoner, så vi fikk sitte ned i gode seter. 3 land på kun noen timer. Nå gjensto det en natt på Scandic St. Jörgen i Malmø, før sjarmøretappen hjem til Kongsvinger dagen etter.

Malmø – Gøteborg – Karlstad – Kongsvinger

I løpet av vår 31 dager lange interrailreise, så har ingen av oss lengtet hjem på noen måte. Men nå når hjemreise dagen plutselig var her og du vet at du kun har 8 timer på tur igjen, så finnes det ikke noe som å få komme hjem til sitt eget. Søndag 21.juli kl. 19:57 møtte vi mormor og morfar på togstasjonen hjemme i Kongsvinger. Gjensynsgleden var stor og det føltes godt å komme hjem også.

Praktiske tips

Pakk i ryggsekker, og kjøp «mapper» å legge klær, undertøy, sko og ting i for å lett kunne organisere sekken på best mulig måte.
Vi hadde pakket til ti skift, men brukte kanskje halvparten.
Velg deg ut et reiseantrekk som er behagelig og joggesko som er gode å gå i.
Velg bosteder som ligger sentralt.
I Paris så lønner det seg å kjøpe ukeskort på metro, buss og RER om man skal være der over flere dager.
Reiser man med barn og skal være på et sted over flere dager, så er det å leie en leilighet gjennom for eksempel Airbnb å foretrekke.
Velg togtider litt utpå formiddagen om det er mulig, slik at man slipper å stresse opp tidlig for å komme seg avgårde.
På de lengre strekkene, så er hurtigtogene en fordel.
Legg ned noen kroner på setereservasjoner. Det er det verdt.
Glem ikke å skrive ned reisedagen i interrailbillettene. Det kan bli dyrt om man ikke gjør det.
DB – en veldig bra app for tog i Tyskland.
DB – Call a bike – for å leie bysykler
Cinque Terre i Italia er fantastisk, men det er helt riktig det de anbefaler deg på nettet. Reis dit om våre eller høsten, altså utenom sesong, for da er det mye mindre folk og spesielt om man reiser med barn.
Nattog er gøy (spesielt for kidsa), men det rekker med en natt. Dyrt i forhold til å bo på hotell en natt.
Bruk nettsiden – interrail.eu – her kan man søke på alle togetider i hele Europa og se hvilke tog som man behøver setereservasjoner og ikke.

Hotell- og overnattingstips

Sant´Antonio i Marais, Paris
La Piazzetta delpisacane, Genova
Starbucks Reserve, Milano

Steder som er verdt å besøke

Zoo Frankfurt, Frankfurt
Roc del Quer, Andorra
Cinque Terre, Italia
Acquaro Di Genova, Genova
Dette er selvfølgelig bare noe av det man kan gjøre, men man må velge ut hva som er verdt tid og pengene.

Håper du har fått noen tips for din interrailreise ved å lese dette. Vi gleder oss allerede til å planlegge vår neste tur ut i Europa. Dette er en fantastisk mulighet å få se steder i Europa du vanligvis kanskje ikke hadde reist til.