Europarundt.no

Reisebeskrivelser

Våre lesere har vært ute på Interrail. Nedenfor har vi samlet alle tipsene deres.

Interrail 2018 – to seniorer fra nordland

Årets Interrail-tur førte oss hovedsakelig til Nederland og Skottland. Her forteller vi litt om reisen og høydepunktene.

Hvis det ikke står noe annet i teksten, er togturene inkludert i Interrail-billetten (unntatt setereservasjoner, sovevogn o.l.), mens buss- og båtturer ikke er inkludert.

På slutten av denne beretningen finner du noen praktiske tips, blant annet om alternativer for togreisen mellom Nordland/Trondheim/Oslo og Nord-Tyskland (Hamburg).

Reisedag 1

Valnesfjord – Trondheim

Vi tok nattoget på Nordlandsbanen og sov oss fram til første togbytte.

Reisedag 2

Trondheim – Oslo – Göteborg

Vårt første bilde er fra Dovrefjell, nærmere bestemt fra Hjerkinn, Dovrebanens høyest liggende stasjon (1017 m o.h.)
I Göteborg overnattet vi på First Hotel G. Det ligger noen få skritt fra stasjonsutgangen. Meget bra og meget praktisk.

Reisedag 3

Göteborg – København – Hamburg – Bremen – Delmenhorst

Reisedag 4

Ingen togreise (familiebesøk)

Reisedag 5

Delmenhorst – Leer (buss for tog) – Groningen (tog igjen) – Amersfoort – Amsterdam – Alkmaar

Reisedag 6 og 7

Alkmaar

Vårt første feriemål var Alkmaar (Nederland), en by på ca. 110 000 innbyggere. Den ligger en halv time med tog nord for Amsterdam. Byen er kjent for ostemarkedet.

Ellers kjennetegnes Alkmaar av kanaler og en diger vindmølle.

Et meget viktig fremkomstmiddel er sykler. Som sykkelparkeringsplass brukes også lektere.

Og for foreldre med barn finnes det en helt spesiell type “barnetransportsykkel”.

Det er alltid kjekt å smake på lokale spesialiteter. I Alkmaar var det blant annet “poffertjes”, små pannekaker med melis, fylt med aprikossyltetøy.

Og selvsagt er Nederland kjent for tulipaner. Vi besøkte en liten tulipanplantasje utenfor Alkmaar med masse blomster og en liten kafé – og uten så mye folk som ved den kjente Keukenhof.

Reisedag 8

Alkmaar – Amsterdam – Alkmaar

Selvsagt måtte vi også ta en tur til Amsterdam for å se på blomstermarkedet og ta en båttur på kanalene.

Et lite Interrail-tips for Nederland: På mange stasjoner er det elektronisk billettkontroll før man går på toget og når man skal forlate plattformen/stasjonen – omtrent som når man reiser med Flytoget i Oslo. Første gang fikk vi hjelp av en hyggelig jernbaneansatt som spurte om vi ikke hadde en QR-kode på billetten. Denne koden hadde vi ikke lagt merke til, og med den på leseren åpnet “bommen” seg.

Reisedag 9

Etter fire overnattinger i Alkmaar dro vi videre med ferge fra Amsterdam (Ijmuiden) til Newcastle:

Tog Alkmaar – Beverwijk og lokalbuss til Ijmuiden (Oranjestraat, DFDS-terminalen). Kl. 17.30 ferge til Newcastle (England). Dette ble en kjempefin tur med flott lugar og en meget variert buffet om kvelden.

Reisedag 10

Om morgenen ankomst i Newcastle. Med rederiets buss til Newcastle Central og videre med tog til Edinburgh.

Reisedag 11

Tur med buss og båt til/på Firth of Forth for å se på de tre bruene der (jernbanebro og to veibroer).

Etterpå lunsj i Edinburgh sentrum mens det kom voldsomme regnbyger ute. Dette var faktisk en av de få dager med regn på vår reise, men bygene var kortvarige.

Tog Edinburgh – Perth – Pitlochry

I Perth byttet vi tog og hadde en times opphold. Det ble god tid til å se seg om på denne litt gammeldagse, men koselige stasjonen. Legg merke til det lille “blomstertoget” rett nedenfor trappa på bildet.

Reisedag 12

Pitlochry er et lite idyllisk sted (ca. 2800 innbyggere) mellom Edinburgh og Inverness. Også denne stasjonen har et “blomstertog” – som er laget av whiskyfat.

Skottland er kjent for whisky, og i Pitlochry benyttet vi anledningen til å være med på en omvisning på Blair Athol Distillery, inkludert prøvesmaking. I butikken er det et stort utvalg av whiskysorter. Den dyreste flasken koster nesten 2500 pund (ca. 28 000 kroner).

Neste post på programmet var en tur langs elva Tummel og til vannkraftverket. Der hadde vi fin utsikt over det skotske landskapet. Innimellom var det kraftige regnbyger. Derfor var det ekstra innbydende å gå rundt i den lærerike utstillingen om skotsk vannkraft.

Om kvelden spiste vi på en gammel mølle.

Reisedag 13

Neste dag tok vi toget fra Pitlochry til Blair Atholl og besøkte slottet Blair Atholl Castle. Den eldste delen er fra 1269. Nå er det en flott severdighet både innvendig og utvendig, godt tilrettelagt for historieinteresserte turister.

Ved inngangen spilte en skotte kledd i sin typiske drakt på sekkepipe.

På vår spasertur gjennom slottshagen fikk vi hilse på en del av “lokalbefolkningen”, skotsk høylandsfe.

Så tok vi toget tilbake til Pitlochry, hentet bagasjen vår på hotellet og reiste til Inverness.

Reisedag 14

Buss fra Inverness til Drumnadrochit og båttur på Loch Ness

Båtturen gikk forbi en slottsruin, den sto i sterk kontrast til Blair Atholl Castle som vi hadde besøkt dagen før. Skipperen var i meget godt humør og kunne fortelle morsomme historier. På en skjerm så vi filmutklipp, ekkoloddmålinger og undervannsbilder. Men Nessie dukket ikke opp.

Skipperen hadde også en “fast avtale” med tre ender. Den ene (i bakgrunnen på bildet) ble mobbet og fikk knapt noe av brødet som skipperen bød fram.

Buss tilbake til Inverness

Reisedag 15

Inverness – Kyle of Lochalsh

Neste reisemål var øya Skye, og bare togturen til Kyle of Lochalsh (på fastlandet) var en stor opplevelse. Det er ikke mange plasser at toglinjen går over en sluseport, og båtene må vente til toget har passert – eller at det er en ferist som sørger for at sauene ikke kommer på skinnegangen. Dette så vi kort tid etter avgang fra Inverness uten at vi fikk tatt noen bilder.

Noe annet vi så hele tiden, var gule busker med torner, vi fant ut at det var Gulltorn (latinsk navn Ulex europaeus).

Vi hadde bestilt rom på et hotell i Kyleakin som ligger på den andre siden av brua over fjorden, på øya Skye. (Vi tok drosje fra Kyle of Lochalsh.) Det var det hotellet på vår tur med den beste beliggenheten og den flotteste fasaden. Men det fine var dessverre bare utenpå.

Før vi fikk sjekke inn, gikk vi en tur til stedets slottsruin. Der hadde lynet slått ned noen år tidligere og ødelagt det ene tårnet (til venstre på bildet).

Om kvelden opplevde vi en flott solnedgang som nesten kunne måle seg med nordnorsk midnattsol!

Reisedag 16

Denne dagen sto en busstur til Portree på programmet. Portree har ca. 4150 innbyggere og er “hovedstaden” på Skye.

Den første bussen var alt annet enn komfortabel: 3 + 2 smale seter i bredden, og lave var de også. Vi hadde inntrykk av at det var en skolebuss som kjørte denne ruten. Heldigvis ble det en vanlig buss på resten av turen og tilbake til Kyleakin.

På bussturen fikk vi nærkontakt med det “nakne” landskapet på Skye, som kan minne litt om Nordland (også med hensyn til smale veier), men det er svært lite skog og få nakne fjell. Det var stort sett bare gress, mose og lave busker. Vi antar at sauene holder vegetasjonen nede.

I Portree spiste vi lunsj på et bakeri i en typisk skotsk steinbygning.

Deretter gikk vi en tur til “The Lump”, det lokale utsiktspunktet – idyllisk, romantisk og vakkert.

Reisedag 17

Buss Kyleakin – Spean Bridge og tog Spean Bridge – Dumbarton – Balloch

Reisedag 18

Balloch ligger ved Loch Lomond, en innsjø kjent fra den tradisjonelle skotske sangen “The Bonnie Banks O’ Loch Lomond”. Også denne dagen var kjennetegnet av vann og båter.

Først var vi innom hjuldamperen The Maid of the Loch. Den ligger ved kai, og noen ildsjeler holder på å restaurere den. De får inn penger blant annet ved å drive en liten kafé i en av salongene om bord. Vi bestilte henholdsvis kaffe og te med noe søtt til. Også den øvrige menyen så forlokkende ut.

Etterpå ble det båttur på Loch Lomond, og vi fikk se Ben Lomond (974 m o.h.).

I Skottland spilles det mye golf, og fra togvinduet hadde vi sett flere golfbaner. Fra båten så vi Loch Lomond Golf Club, som imponerte oss med sin staselige hovedbygning i georgiansk stil, Rossdhu Mansion.

Tog Balloch – Glasgow – Edinburgh

Reisedag 19

Den ene av oss besøkte Skottlands største jernbanemuseum, som ligger ved Boness stasjon (tog Edinburgh – Linlithgow og buss til Boness, på samme måte tilbake). Der ligger også en museumsjernbane, The Bo’ness & Kinneil Railway, men den gikk ikke denne dagen. Et av utstillingsobjektene på museet er en T-banevogn fra Glasgow. Etter London og Budapest var Glasgow den tredje byen i verden som fikk undergrunnsbane (i 1896).

Den andre av oss besøkte The National Gallery of Scotland i Edinburgh.

Reisedag 20

Tog Edinburgh – Coventry

Oppholdet i Skottland nærmer seg slutten. Nå går det sørover igjen, og vi valgte Coventry som overnattingssted.

Reisedag 21

Tog Coventry – London Euston, drosje til London St. Pancraz International (Eurostar-terminalen)

Når man reiser med tog fra kontinentet til Storbritannia og tilbake på ferie, hører det selvsagt med å prøve toget som går under Den engelske kanal. Denne turen krever setereservasjon. For en Interrail-billett 2. klasse er det to alternativer: Standard (30 euro) og Standard Premier (38 euro). Da vi skulle bestille, var det ingen ledige standard-plasser. Så det ble Standard Premier.

På London St. Pancraz International føler man seg delvis som på en flyplass. I hvert fall minner innsjekkingen til Eurostar-toget veldig om en flyplass.

Den lille prisforskjellen på 8 euro var ingenting i forhold til atmosfæren i Standard Premier-vognen. 2 + 1 sete i bredden, som på første klasse. Og et lite måltid med vin til maten, kaffe og en kakebit. Vi storkoste oss ved vårt bord for to.

Underveis får man opplysninger om toget og turen på en skjerm – mellom reklameinnslag. Hastighetsrekorden er på 334 km/t, og vårt tog kom opp i 300 km/t. Selve tunnelen er 55 km lang. Dette er en fantastisk tur, og tenk: du kommer fra “midt i London” til “midt i Brussel” på 2 ¼ timer.

Fra Brussel reiste vi videre via Breda og Zutphen til Hengelo. Dit dro vi utelukkende fordi vi fant et hotell der (City Hotel Hengelo) som var litt rimeligere enn hoteller på “mer sentrale” steder. Dette hotellet var imidlertid det beste på hele turen, og vi skulle gjerne ha overnattet der flere netter.

Reisedag 22

Tog Hengelo – Osnabrück – Oldenburg – Delmenhorst

Familiebesøk

Reisedag 23

Delmenhorst – Bremen – Hamburg – Flensburg – Fredericia – København – Göteborg

Så var det tid til å tenke på hjemturen til Norge. Vi valgte alternativet via Jylland (Fredericia), blant annet for å kunne ta bilder av jernbanebroen ved byen Rendsburg som går over Kielkanalen. Denne imponerende, ca. 2,5 kilometer lange stålkonstruksjonen ble bygd i 1911–1913. Sørfra kjører toget først oppover en lang rampe til brua. Fra brua ned til kanalen er det 43 meter. Så går det i en spiralsløyfe nedover til Rendsburg stasjon. Ser man ut til høyre når toget passerer brua, ser man skinnegangen som går under rampekonstruksjonen lenger ned og som “ditt” tog kommer til kort tid etterpå.

En severdighet på denne turen er også forbindelsen mellom Sjælland og Fyn i Danmark. Jernbanen går dels over to broer (6,6 km / 6,8 km lang), dels gjennom en 8 km lang tunnel.

Ellers var dette mest en transportetappe. Om kvelden tok vi igjen inn på First Hotel G i Göteborg

Reisedag 24

Göteborg – Oslo – Trondheim – Valnesfjord (nattog)

Tidlig neste morgen begynte del 2 av hjemturen til Nordland. I Oslo hadde vi noen timers opphold, plasserte bagasjen i en av de romslige oppbevaringsbokser og fant en fin kafé i Glassmagasinet på Stortorvet.

Reisedag 25

Fotografen våknet tidlig og gikk ut for kanskje å ta noen bilder. Vår sovevogn var siste vogn i togsettet – med god utsikt bakover.

Da vi reiste hjemmefra, lå det ennå snø på gårdsplassen. Vi var derfor spente på hvor mye som hadde tinet mens vi var borte. Som du ser på bildet, var det fortsatt rikelig med snø på Saltfjellet. Prøv å forestille deg en snøstorm om vinteren, og du forstår hvorfor det finnes snøoverbygg på utsatte deler av strekningen.

Circa kl. 7:30 krysset vi polarsirkelen, som er markert på begge sider av toglinja, og følte oss hjemme igjen.

Halvannen time senere kunne vi konstatere at snøen på gårdsplassen og langs veien var borte.

Generelle tips

Overnatting

Vi forsøker å overnatte minst 2 netter på samme hotell. Da slipper vi å tenke på bagasjen den dagen og har vårt “hjem”. Hotellrom for de første nettene bestiller vi gjerne før avreisen, ellers 1–2 dager før ankomst på det aktuelle stedet. Det er lurt ikke bare å sjekke priser på hotellsøkemotorer, men også på hotellets egen nettside. Vi opplevde f.eks. at hotellets pris var rimeligere, eller omvendt at bare hotellsøkemotoren hadde et ledig rom å tilby, i motsetning til hotellet selv.

Strøm til elektrisk utstyr

• Noen europeiske land har andre kontakter enn i Norge (f.eks. Storbritannia, Sveits). Kjøp passende strømadapter før avreisen eller i det aktuelle landet.
  • Ta med en skjøteledning med 3-4 kontakter (gjerne også med USB-kontakter) og av/på-bryter. Så har du – eventuelt med 1 adapter – alltid nok kontakter til bruk/lading av det elektriske utstyret du har med.

Praktiske tips for reiseruten

Sett fra Nord-Norge er det følgende alternativer:

Norge – Sverige – Danmark – Tyskland

1. (Vårt valg) Fra Bodø/Fauske og mellomliggende stasjoner via Trondheim og Oslo til Göteborg med hotellovernatting der. Neste dag videre via København til Hamburg (se alternativer nedenfor).
  2. Fra Bodø via Trondheim og Storlien til Stockholm og videre til kontinentet. Dette er særlig aktuelt de dager/perioder hvor det går nattog fra Duved til Stockholm. (NB: Tar man nattoget fra Bodø, må man bytte på Værnes og Hell for å nå morgentoget fra Trondheim til Storlien.)
  3. Fra Bodø via Trondheim og Oslo til Stockholm og videre med nattog til Malmø (ankomst i Malmö om morgenen istedenfor om formiddagen i alternativ 1).
  4. Fra Narvik via Stockholm og Malmö/København til Hamburg

Sverige/Danmark – Tyskland

Fra Malmö/København til Tyskland er det fire alternativer:

1. (Vårt valg ved utreise) København – Rødby – (ferge, inkludert i billetten) – Puttgarden – Hamburg. Toget kjører om bord på ferga, og passasjerene oppholder seg på dekk under overfarten, som tar ca. 45 min. God anledning til å spise i kafeen/restauranten og/eller å handle i butikkene. Like før ankomst inntar man sine plasser på toget igjen, og toget kjører av ferga og videre til Hamburg.
  2. (Vårt valg ved hjemreise, i omvendt rekkefølge) Fra København via Fredericia og Flensburg til Hamburg. Dette alternativet er interessant på grunn av både tunnelen og broene over Storebælt og broen over Kiel-kanalen (se under reisedag 23).
  3. Fra Malmö med nattog direkte til Berlin (om sommeren)
  4. Fra København med IC buss til Hamburg/Berlin

Kontinentet – Storbritannia

1. (Vårt valg ved utreise) Ferge mellom Amsterdam og Newcastle (se nærmere under reisedag 9)
  2. (Vårt valg ved hjemreise, fra London til Brussel) “Kanaltoget” Eurostar mellom Amsterdam/Brussel/Paris og London (se nærmere under reisedag 21)